reklama

Administrativní centrum budoucnosti v Jeseníku už funguje – 2. část

Miroslav Petr, vedoucího tuzemského obchodu Fenix Trading s.r.o., představuje v druhé části rozhovoru nové administrativní centrum společnosti a cíle, které od jeho fungování očekává.

V tomto článku pro vás máme druhou 2. část rozhovoru ohledně administrativního centra budoucnosti FENIX, které disponuje vlastní FVE a bateriovým úložištěm.
Administrativní centrum budoucnosti v Jeseníku už funguje – 2. část

První část rozhovoru najdete ZDE.

Využijte také možnost on-line sledovat rozhodující parametry vnitřního prostředí nové administrativní budovy FENIX, spotřebu budovy, energii vyrobenou i stav nabití baterií. Aktuální data si můžete prohlédnout na data.fenixgroup.cz

2. Administrativní centrum FENIX s FVE a bateriemi
2. Administrativní centrum FENIX s FVE a bateriemi

První část rozhovoru jsme ukončili zmínkou o tom, že vaše nové administrativní centrum je koncipováno jako aktivní prvek distribuční sítě. Není jednodušší používat baterie jen pro sebe?

Většina lidí uvažuje o bateriích především ve spojení s tzv. ostrovními systémy – tedy objektu nezávislém na dodavateli energie. Bohužel nejen během dne, ale i v rámci ročních období jsou rozdíly mezi výrobou a spotřebou energie velké. Vybalancovat takový systém, aby byl samostatný dům soběstačný po celý rok, je velmi složité a především nákladné.

První část rozhovoru jsme ukončili zmínkou o tom, že vaše nové administrativní centrum je koncipováno jako aktivní prvek distribuční sítě. Není jednodušší používat baterie jen pro sebe?
První část rozhovoru jsme ukončili zmínkou o tom, že vaše nové administrativní centrum je koncipováno jako aktivní prvek distribuční sítě. Není jednodušší používat baterie jen pro sebe?

Mnohem efektivnější a levnější jsou menší sdílená úložiště. Jejich rovnoměrné využití však musí někdo řídit, a tím je právě distributor. Motivací uživatelů k investici do baterií a jejich pronájmu by pak měla být právě nízká cena elektrické energie. Těžit z tohoto systému pak budou všichni – uživatel bude mít dlouhodobě levnou cenu energie, distributor získá levně úložiště, které mu pomůže efektivně využít OZE, a v neposlední řadě tím pomůžeme i životnímu prostředí – bude se totiž moci omezit výroba z tradičních zdrojů – elektráren.

První část rozhovoru jsme ukončili zmínkou o tom, že vaše nové administrativní centrum je koncipováno jako aktivní prvek distribuční sítě. Není jednodušší používat baterie jen pro sebe?
První část rozhovoru jsme ukončili zmínkou o tom, že vaše nové administrativní centrum je koncipováno jako aktivní prvek distribuční sítě. Není jednodušší používat baterie jen pro sebe?

Vyplatí se vůbec taková investice?

V současné době ne, baterie jsou ještě příliš drahé. Účelem našeho pilotního projektu je vyzkoušet toto řešení v praxi. I proto se na něm podílí ERU, MPO, MŽP nebo ČEZ-esko. Supervizi nad celým projektem a současně garantem nepodjatých výsledků je UCEEB ČVUT. Měření a testy v rámci pilotního projektu poběží minimálně do roku 2018.

Nicméně v horizontu cca 4-5 let předpokládáme pokles ceny baterií až o 50 %, např. i díky stavbě Gigafactory společnosti TESLA v Nevadě a tím by se toto řešení mělo stát pro uživatele výhodným. V té době by odpovědné orgány státní správy již měly mít – nejen díky našemu pilotnímu projektu – i dostatek informací, na základě kterých může vzniknout nový tarif pro domy s bateriovým úložištěm.

Vyplatí se vůbec taková investice?
Vyplatí se vůbec taková investice?

Myslíte, že jde skutečně o reálnou vizi?

Celé administrativní centrum financujeme výhradně ze svých prostředků, žádné veřejné finance nebo snad evropské dotace nečerpáme. Investice do bateriového úložiště, příslušného technického vybavení a řídicího systému rozhodně nebyla malá a jak jsem již uvedl, aktuálně jde o nenávratnou investici. Obráceně věřím, že to potvrzuje naše přesvědčení o správnosti této cesty. Jako jedni z mála dlouhodobě sledujeme skutečné provozní náklady u rodinných domů s našim elektrickým vytápěním, a i v tomto případě chceme jít cestou testování reálného provozu. Máme ověřeno, že realita se dost často výrazně liší od předpokladů postavená na „odborných“ analýzách nebo výpočtech.

Více informací najdete na www.fenixgroup.cz.

Publikováno: 17.1.2017, Autor: Fenix (text a foto), Profil autora: Redakce