Nářadí na zimu: lopatu, hrablo nebo sněhovou frézu?

V průběhu zimy prší, ale také často sněží, a to nejvíce v horských oblastech. Nářadí na zimu je tedy nutností. Je jenom na vás, jestli zvolíte lopatu, hrablo nebo stroj. Jaké možnosti výběru v rámci zimního nářadí máte? A co když už nechcete pracovat s lopatou?

Nářadí na zimu: lopatu, hrablo nebo sněhovou frézu?

Ruční nářadí na zimu

K zimě již neodmyslitelně patří lopata, se kterou odházíte sníh. Jenže nebudete daleko od pravdy, když si uvědomíte, že takové házení většího množství sněhu, ještě z větší plochy, může být docela nesnadná a zdlouhavá. I když sama lopata je lehká, sníh je kolikrát mokrý a těžký, takže to není vůbec žádná lehká práce, ale pořádná dřina. Ke všemu klasické lopaty s pracovní částí vylisovanou z hliníkového plechu a dřevěnou násadou nemyslí na pohodlnou práci ve smyslu propracované ergonomie. A sem tam dojde i k situaci, kdy naberete lopatou sníh nebo aspoň se o to snažíte, a část násady ze dřeva vám zůstane v ruce. I takové případy se stávají dost často, přitom si člověk uvědomí, že by si měl pořídit takové nářadí, které bude nejen lehké, ale práce s ním půjde od ruky a ergonomie bude alespoň trochu na úrovni dnešní doby.

Vyberte si moderní aerodynamickou lopatu na sníh a ušetříte si spoustu sil
Vyberte si moderní aerodynamickou lopatu na sníh a ušetříte si spoustu sil

Proto jsou natolik módní sněhová hrabla. Mají pevnou ocelovou rukojeť, některé typy se honosí dokonce provedením rukojeti z uhlíkových vláken. Takové řešení zajišťuje tvarovou stálost, vysokou míru pevnosti, ale zároveň značně snižuje váhu. Trojúhelníková koncovka rukojeti dovoluje použití i tehdy, pokud napadne větší vrstva mokrého a těžkého sněhu a vy potřebujete rychle odklidit příjezd k domu nebo cestičku k domovním dveřím. Pracovní část hrabla je vždy vyráběna z UV stabilizovaného termoplastického materiálu, spodní špička je pak ocelová, což je předpokladem k dokonalému odklizení i malého množství sněhu.

Elektrický odhazovač sněhu

Tam, kde máte rovnou a vydlážděnou příchodovou cestu k domu a po ruce přívod elektřiny, můžete si vybrat elektrický odhazovač sněhu, fungující na principu jednostupňové sněhové frézy s elektrickým pohonem. Obrovskou výhodou je snadná obsluha, nízká hmotnost, rychlá příprava k činnosti a relativně tichý chod. Takové zařízení je vhodné především pro menší množství čerstvého, především prachového sněhu. Aby nedošlo k poškození dlažby, je vyhazovací lopatka i spodní hrana pracovní skříně opatřena pryžovými segmenty. Dnešní elektrické frézy mohou mít záběr větší než 40 cm, protože hnací motor má příkon až 2 kW. Samozřejmě, že pro napájení frézy je zapotřebí mít řádně provedenou elektrickou soustavu v domě, protože u starých chalup s příkonově špatně zajištěnou elektroinstalací dochází až k vypnutí jističe při náběhu motoru frézy. Takový přístroj je ale určen pro občasné použití, ne na náročný provoz v horských podmínkách.

Elektrická fréza na sníh je vhodná především na čerstvý prachový sníh
Elektrická fréza na sníh je vhodná především na čerstvý prachový sníh

Jednostupňové sněhové frézy

Podobně jako elektrické odhazovače sněhu, i jednostupňové frézy se spalovacím motorem používají vysokootáčkovou lopatku s plastovými konci, která funguje jako nabírací i vyhazovací element stroje. Oproti elektrickému provedení jsou tyto stroje podstatně výkonnější, jejich motor dobře snáší náročné zimní podmínky a nastavení odhozu sněhu se může dít přímo z místa obsluhy. Vrcholné modely mají dokonce elektrický startér, který funguje na bázi připojení do sítě a prvního nastartování, kdy je motor po delší době nečinnosti ztuhlý a jeho roztočení přes táhlo startování by bylo namáhavé. Po nastartování se startér odpojí a startování provádí ručním startovacím zařízením. Převod pohonu od motoru na pracovní šroubovici se děje řemenovým převodem, nejvyšší modely pak mohou mít i dokonce světlo pro práci za tmy.

Dvoustupňová fréza na sníh pro oblasti s větším spadem sněhu
Dvoustupňová fréza na sníh pro oblasti s větším spadem sněhu

Dvoustupňové sněhové frézy

Masivní stroj s dvěma stupni funguje na bázi pracovního šneku, který sníh nabírá a posouvá jej dál a ventilátoru, ten bílou hmotu odhazuje komínkem do vzdálenosti i více než 10 m. Srdcem dvoustupňové frézy jsou motory pro zimní provoz, to znamená objem válce i přes 300 ccm, zesílené provedení pístních kroužků a ložisek na klikové hřídeli a uzpůsobení pro provoz s řídkými oleji, které velmi rychle motor promažou i za hlubokých mrazů. Karburátor s nastřikováním paliva nebo mechanickým sytičem je bez klasického vzduchového filtru, jelikož ten by mohl namrzat a být zdrojem problémů. Startovací systém je ze zásuvky na 230 V nebo baterii, avšak nechybí ani klasický ruční startér. Převodový systém frézy je proveden kombinací řemenů, řetězu a třecího disku. Výsledkem je minimálně 6 rychlostí vpřed a 2 vzad. Pracovní světlo, vyhřívání rukojetí a ovládání kompletně provedené na místě obsluhy je doménou luxusněji vybavených modelů, které jsou ale cenově velmi dostupné, konkurence je dnes obrovská. Pro náročné podmínky jsou určeny frézy pásové, buď vybavené stejným převodováním, profi modely poté mohou mít pojezd hydrostatický nebo hybridní.

Sněhovou frézu využijí především obyvatelé vyšších poloh, kde více sněží
Sněhovou frézu využijí především obyvatelé vyšších poloh, kde více sněží

Stavebnicový systém nejen pro úklid sněhu

Uživatelé, kteří potřebují celoročně pracovat s nejrůznějším nářadím, ale hledí na příznivé provozní náklady, zároveň ale chtějí kvalitní provedení, mají možnost pořízení šikovného stavebnicového stroje. Jeho základem je pohonná jednotka, vybavená silným spalovacím motorem, odstředivou spojkou a stavitelnými odpruženými rukojetěmi. Takto provedená pohonná jednotka se prostřednictvím dvou rychloupínacích spon zapojí na převodovou skříň s foukanými koly, vypínatelným kardanovým náhonem a možností připojit i brzděnou sedačku. Ke stroji připojíte jak klasickou dvoustupňovou sněhovou frézu, tak účinný válcový zametací kartáč nebo klasickou shrnovací radlici. Pro zvýšení záběru kol je možno použít i sněhové řetězy.

Autor: Radoslav Ptáček (text), Depositphotos (foto)

Související k tématu