reklama

Jak na provoz auta v zimě, aby mráz nenapáchal škody

Automobil potřebujeme po celý rok. Rádi bychom, aby nám bezproblémově sloužil, jenže co když se objeví mrazy? Určitě je vhodné nechat vůz zkontrolovat v servisu, avšak některé záležitosti si vyřešíme sami doma v garáži, aniž bychom za ně museli platit. Co tedy vlastně udělat, aby auto v zimě nezamrzlo zvenku i zevnitř a mráz nenapáchal škody?

i (Zdroj: Depositphotos)
Jak na provoz auta v zimě, aby mráz nenapáchal škody (Zdroj: Depositphotos)

Přípravu automobilu na zimní období nelze podcenit. Neprovedená údržba nás totiž může stát nemalé peníze, a to nejde jen o otázku dveřních zámků, oken a kapalin. Absolutně nejdůležitější je pravidelná výměna oleje v motoru. Vždy je nutné dodržovat předpisy výrobce a měnit olej za takovou dobu, jakou automobilka doporučuje. Jedna malá chyba by se zde našla - výrobci tvrdí, že olej s prodlouženou lhůtou výměny motoru nijak neuškodí. Není to tak docela pravda, protože nezávislé testy, které prováděly různé motoristické magazíny, prokázaly, že olej pro dnešní moderní turbomotory je natolik namáhán, že za 15 000 km ztratí prakticky všechny své důležité schopnosti.

Jednou z hlavních schopností oleje je čistící funkce, kdy veškeré drobné částečky zůstávají nashromážděny v olejovém filtru. Nejen tedy, že svoji perfektní funkci přestane plnit olej, ale také filtr. A to jsou dva faktory, které přímo mohou ovlivnit životnost motoru. Starý a neměněný olej je hustší, hůře tedy maže namáhaná místa. Vyčerpaná aditiva znamenají sníženou ochranu proti tvorbě usazenin. Do dnešních olejů jsou přidávána i aditiva proti samozápalům, která mají zabránit nežádoucím spalovacím procesům za chodu motoru. Čistý a čerstvý olej znamená menší opotřebení motoru a jeho startéru, který musí překonávat menší odpory.

Výměna oleje
i (Zdroj: Depositphotos)
Výměna oleje a jeho pravidelná kontrola předchází drahým problémům

Ostatní kapaliny

Kromě základních provozních náplní patří do každého automobilu také kapalina chladící. Její pravidelná kontrola, dolévání a výměna je velmi nutná. Stará a již dlouho nekontrolovaná kapalina je skrytý zabiják vozu, protože pokud ztratí svoji nemrznoucí schopnost, zcela jistě při tužších mrazech těžce poškodí motor vozu, případně roztrhá chladič a poničí čerpadlo. Pravidelnou kontrolu nemrznoucí kapaliny svěřte servisu, který je na to patřičně vybaven.

Kapalina do ostřikovačů se prodává jako letní i zimní směs pro čištění předního a zadního skla vozu během jízdy. Již na podzim bychom měli všechnu letní kapalinu postupně spotřebovat, případně ji odsát a nahradit zimní verzí, která je přizpůsobená pro provoz v mrazech a spolehlivě zajistí, že neztuhne. Nepřekvapí nás tak předčasný příchod ranních mrazíků a zamrzlé ostřikovače.

Správná směs do ostřikovačů
i (Zdroj: Depositphotos)
Na zimu používejte správnou směs do ostřikovačů

Těsnění a zámky dveří

Se stejnou pečlivostí přistupujeme i k těsnění kolem dveří. Nejjednodušší je všechna tato těsnění očistit pomocí bavlněného hadříku, a následně jej potřeme sprejem s přídavkem silikonu. To zamezí častému problému, kdy kapky vody způsobily přimrznutí těsnění ke dveřím a poté nejdou tyto dveře otevřít. Dnešní automobily mají ve značné většině již dálkově ovládané centrální zamykání s ovládáním na klíčku. Důraz na péči o zámek, hlavně jeho promazání, se poté může projevit jako dobrý nápad, pokud selže baterie v klíčku a vůz pak nelze odemknout jinak, než klasicky přes dveřní zámek.

Zamrzlé zámky v autě
i (Zdroj: Depositphotos)
Zamrzlé zámky v autě jsou opravdu velký problém

Rady pro jízdu v mrazivém počasí

  • Nastartujte motor a ponechejte jej v chodu minimálně jednu minutu na volnoběh. Vytáčení motoru za studena škodí, protože dochází k rychlému opotřebení kvůli neprohřátému oleji.
  • Po dobu, kdy motor běží na volnoběh, odstraňte ze skel námrazu, můžete si pomoci spuštěním vyhřívání skel a zrcátek.
  • V silných mrazech se vyhněte používání parkovací brzdy, po delším stání může nastat problém s jejím vypnutím do provozního stavu.
  • Plynulou jízdou prohřejte motor. Provozní náplně jsou prohřáté zhruba po 10 km jízdy.
Škrabka, smetáček, startovací kabely i sněhové řetězy
i (Zdroj: Depositphotos)
Škrabku, smetáček, startovací kabely i sněhové řetězy si připravte k ruce

Publikováno: 23. 1. 2020, Autor: Radoslav Ptáček (text), Depositphotos (foto), Profil autora: Radoslav Ptáček