Při výběru přívěsu je lepší obrátit se na odborníky

Doba, kdy měl přívěsný vozík jen jeden ze sousedů a ti ostatní si ho od něj půjčovali, pomalu mizí. Před revolucí jich byl nedostatek, a kdo nebyl alespoň trochu zručný a neměl možnost si postavit vlastní přívěs, měl zkrátka smůlu. Se vznikem nových společností po roce 1989 se otevřel nový prostor i pro výrobce přívěsové techniky. Prodejnost přívěsů jde ruku v ruce s automobilovým průmyslem. Stejně jako automobily jsou dnes již přívěsy pro řadu řidičů mnohem dostupnější i na českém trhu. Jednotlivci, živnostníci, velké firmy… Vybere si opravdu každý.

Při výběru přívěsu je lepší obrátit se na odborníky (Zdroj: VEZEKO)

Co vše hraje roli při výběru přívěsu?

S postupem doby se změnily i konstrukční parametry vozíků. Je pravda, že i ty doma udělané musely splňovat určité parametry, rozhodně ale nemusely odpovídat přísným evropským normám, jako je tomu dnes. V současné době jsou kladeny přísné požadavky na použité materiály a veškeré součásti, ať už spojovací zařízení, nápravy, nebo tuhost samotného rámu. A není se ani čemu divit, vždyť dnešní přívěsy mají konstrukční rychlost až 130 km/hod, a takový přívěs musí už něco vydržet.

Při výběru přívěsu je lepší obrátit se na odborníky
Přívěs musí být vyroben z kvalitních materiálů (Zdroj: VEZEKO)

Pokud máte v plánu vozík si pořídit, pak by mělo být vaše auto vybavené certifikovaným tažným zařízením, zapsaným v technickém průkazu vozidla.

Jestliže si jako laik vůbec nevíte rady s nákupem, věřte, že vám prodejci rádi poradí. Základním měřítkem by měly být údaje opět v technickém průkazu vašeho vozu o maximální hmotnosti přípojného nebrzděného/brzděného přívěsu. O velikosti a vybavenosti přívěsu se pak zákazník rozhoduje sám dle toho, k jakým účelům si přívěsný vozík pořizuje. Vždy je ale dobré se obrátit na prodejce, který je schopný zákazníkovi doporučit ten nejvhodnější přívěs a vybrat s ním nejvhodnější výbavu.

Pro běžné využití v domácnostech naprosto postačí přívěs nebrzděný. Takový nevyžaduje žádnou speciální údržbu a jeho provoz i pořizovací náklady jsou pro uživatele podstatně nižší než u brzděných přívěsů. Toto platí ale pouze pro přívěsy s celkovou hmotností do 750 kg.

Při výběru přívěsu je lepší obrátit se na odborníky
Pro běžné využití postačí přívěs nebrzděný (Zdroj: VEZEKO)

Na druhou stranu brzděný přívěs nezatěžuje tolik tažné vozidlo a při brzdění se brzdná síla rozloží mezi přívěs a automobil. Lze tedy říci, že brzděné přívěsy (při stejné celkové hmotnosti přívěsu) jsou vzhledem k délce brzdné dráhy bezpečnější. U přívěsů s celkovou hmotností nad 750 kg je nájezdová brzda použitá vždy, a to až do celkové hmotnosti 3500 kg. Takový přívěs je ale nutné pravidelně servisovat nejlépe v autorizovaných servisech.

Při výběru přívěsu je lepší obrátit se na odborníky
Brzděné přívěsy je nutné pravidelně servisovat (Zdroj: VEZEKO)

Přívěsy lze vybírat i podle materiálu použitého na jeho výrobu. Záleží ale na jednotlivých typech, které plánujeme koupit. U valníkových přívěsů se například liší materiál použitý na bočnicích. Ty jsou nejčastěji vyráběny z voděodolné překližky, plechu nebo z hliníkových profilů.

U skříňových přívěsů se pak nejčastěji používá voděodolná překližka, hliníkový plech nebo zateplené sendvičové panely. Použitý materiál je spíše navrhovaný pro konkrétní účel.

Při výběru přívěsu je lepší obrátit se na odborníky
Přívěsy lze vybírat i podle materiálu (Zdroj: VEZEKO)

Nelze tedy říci, že pro soukromé osoby je vhodný takový materiál a pro podnikatele ten druhý. Přívěs je nutné brát vždy jako celek a je jisté, že pro každodenní využití s maximálním zatížením bude vhodnější vybrat robustnější přívěs než pro příležitostný odvoz úrody ze zahrádky.

Zákazník se při výběru přívěsů může rozhodovat mezi jednotlivými typy s různým posazením kol. U přívěsů s uložením kol vedle ložné plochy platí, že mají vzhledem k nízkému těžišti lepší jízdní vlastnosti. Nevýhodou jsou pak pevné bočnice.

U přívěsů s koly pod ložnou plochou lze otevírat bočnice pro nakládku např. paletového zboží, případně bočnice úplně demontovat. Výborná je také vizuální kontrola přívěsu při jízdě a komfortní couvání. Oproti přívěsům s uložením kol vedle ložné plochy je ale nutné s naloženým přívěsem s koly pod ložnou plochou opatrněji najíždět do zatáček.

Při výběru přívěsu je lepší obrátit se na odborníky
U přívěsů s koly pod ložnou plochou lze otevírat bočnice, případně je demontovat (Zdroj: VEZEKO)

I s přívěsem musíte na STK

Po zakoupení přívěsu musí jeho majitel nejdříve provést přihlášení na příslušném odboru dopravy. K tomu postačí tři doklady: faktura, technický průkaz a doklad od povinného ručení (zelená karta).

Před přihlášením není nutné s přívěsem jezdit na žádnou evidenční prohlídku ani na STK. Postačí mít pouze uvedené doklady, na jejichž základě je přidělena registrační značka a nalepena známka STK.

Na první technickou kontrolu je pak s přívěsem nutné přijet až po šesti letech u nebrzděných přívěsů, respektive po čtyřech letech u brzděných přívěsů.

Více se dočtete na www.vezeko.cz.

Autor: Vezeko (text a foto)

Související k tématu