Podzimní tma přináší smrt na silnicích. Chodcům může zachránit život i jeden reflexní prvek

Ranní mlhy, déšť a celkově snížená viditelnost stojí v podzimním období za nárůstem dopravních nehod. Nejzranitelnější jsou za těchto podmínek chodci. To, že jde o nejtragičtější období na našich silnicích, potvrzují i statistiky Policie ČR. Loni se za září, říjen a listopad událo rovných tisíc dopravních nehod s účastí chodce, z toho 36 skončilo smrtí. Za celý rok 2019 přitom zemřelo na silnicích 87 chodců. Během podzimu se tak počet smrtelných nehod s účastí chodce zvýšil o 40 %. Údaje dopravní policie také odhalily nejrizikovější hodiny – čtvrtá hodina odpolední a sedmá ranní.

Podzimní tma přináší smrt na silnicích. Chodcům může zachránit život i jeden reflexní prvek (Zdroj: Depositphotos)

Podle organizace BESIP představuje v podzimních dnech největší riziko přecházení přechodu pro chodce. „Náhlé vstoupení do vozovky, neodhadnutí vzdálenosti a rychlosti přijíždějícího vozidla nečitelné a zbrklé chování – to vše si každý rok vyžádá desítky zbytečných obětí,“ poukazuje na chyby chodců ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jiří Smetana.  

Šero
Za šera a ve tmě je chodec v tmavém oblečení prakticky neviditelný (Zdroj: Depositphotos)

Nejdůležitější je být viděn

Zejména v období, kdy je viditelnost horší, sehrávají důležitou roli reflexní prvky na oblečení. Díky nim může řidič chodce zaregistrovat na mnohem delší vzdálenost. Od roku 2016 nařizuje zákon nošení reflexních prvků těm, kteří se pohybují mimo obec. Zapomínat by na ně ale neměli ani lidé ve městech. „Chodci svoji bezpečnost zvýší tím, že budou i ve městě nosit reflexní prvky a budou se soustředit na pohyb v provozu místo například sledování mobilního telefonu,“ říká vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

P1050936 a
Aktivní zviditelnění subjektů považujeme za jeden z klíčových prvků bezpečnosti silničního provozu (Zdroj: SINTEX)

Levným a přitom velmi účinným řešením jak zvýšit svoji bezpečnost během pohybu po ulicích je podle Ministerstva dopravy ČR reflexní pásek umístěný na ruce či na noze. Postačí také reflexní prvky, které jsou součástí oblečení nebo tašek. Tyto materiály dokáží zvýšit viditelnost chodce až na 200 metrů. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 31 metrů na to, aby zareagoval adekvátním způsobem. Jeden pásek, který se dá pořídit například v papírnictví nebo v supermarketu za pár korun může doslova zachránit život.

P1030550
Pasivní bezpečnostní prvky reagují pouze při přímém osvětlení (Zdroj: SINTEX)

Velmi efektním i efektivním prvkem napomáhajícím ochraně chodců jsou svítící oděvy na bázi optických vláken. Zatímco reflexní materiály pracují na principu osvětlení protijedoucím vozidlem, vlákna všitá například do bundy umožňují, aby chodec sám svítil. Jedná se o optická vlákna, která jsou aplikovaná na oděvech a jsou napájena zdrojem o velikosti baterie v mobilním telefonu. Na vývoji systémů aktivní ochrany společnost participovala a jsou schopni všem zákazníkům tyto systémy nabídnout.

Opticka vlakna Paspulka
Řešení s aktivními prvky v kombinaci s retroreflexními materiály zvyšuje viditelnost objektů až na 700 m (Zdroj: SINTEX)
P1050257 a
Použití reflexních prvků zvyšuje bezpečnost chodců a účastníků silničního provozu (Zdroj: SINTEX)
Autor: Redakce

Související k tématu