reklama

Šlapací kolo sice přežilo století, ale takové motokolo je větší frajer

Připravili jsme návod na stavbu motokola pro všechny, kteří by si rádi pořídili elektrokolo, jehož cena není zrovna zanedbatelná. Navíc je díky složité mezinárodní situaci v dopravě docela obtížné jej za rozumnou cenu vůbec sehnat. To by ale nebyly zlaté české ručičky, aby si neporadily. Kutil Ondra nám předvede, že v mladém věku nesedí jen u mobilů a tabletů, ale umí také vzít za práci.

i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Šlapací kolo sice přežilo století, ale takové motokolo je větší frajer, postavte si ho (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Jak si postavit motokolo?

Opravdu vychytaným motokolem, které si sám postavil, se představil historicky nejmladší kutil v pořadu Vychytávky Ládi Hrušky. Elektrokolo se středovým pohonem je stabilnější, než když má elektrokolo motor v zadním kole.

Ondra Trynkl je nadějný kutil a mechanik
i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Ondra Trynkl je nadějný kutil a mechanik

Ondřej Trynkl teprve nedávno ukončil základní devítiletou školu, ale zkušeností s opravami a renovacemi již má jako rozený automechanik. Protože ve svém věku může na řidičský průkaz koukat tak maximálně závistivým pohledem, vymyslel si dopravní prostředek, který ho prakticky bez námahy doveze z bodu A do bodu B. 

Motokolo jede díky dvoutaktnímu motoru rychlostí asi 25 km za hodinu
i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Motokolo jede díky dvoutaktnímu motoru rychlostí asi 25 km za hodinu

Jedná se o motokolo neboli obyčejné šlapací kolo, vybavené dvoutaktním motorem. Ondra před nějakou dobou objevil v bazaru opravdu "historický" velocipéd, který jeho záměrům velmi dobře odpovídal. Koupil jej a začal ho vylepšovat. Z původního kola ponechal rám, obě kola a také původní převod. Retro řídítka a sedátko vyměnil za pohodlnější. Hodně zapracoval na převodech a pohonu. 

Šlapky na kole musí být opravdu bytelné, aby přežily startování motokola
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Šlapky na kole musí být opravdu bytelné, aby přežily startování motokola

Dvoutaktní motor

Dvoutaktní spalovací motor pracuje za pomoci pístů, které se zdvihají prostřednictvím klikové hřídele. Tímto pohybem dochází ve válci k zážehu směsi vzduchu a benzínu elektrickou jiskrou. Zážeh vykonávají zapalovací svíčky. Mazání obstarává olej, rozpuštěný v palivu. 

Proti čtyřdobým motorům jsou dvoudobé spalovací motory díky jednodušší konstrukci lehčí, obvykle mají při stejných otáčkách vyšší výkon, ale zároveň nižší účinnost. Velmi u nich záleží na tvaru, délce a průměru výfuku, který zásadně ovlivňuje vyplachování spalovacího prostoru čistou směsí. Dvoudobé spalovací motory jsou také vzhledem k ekologii považovány za nejméně ekologické kvůli znečištění, které je způsobené příměsí nespáleného paliva ve spalinách. 

Dvoutaktní spalovací motor je jednoduchý a přitom výkonný
i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Dvoutaktní spalovací motor je jednoduchý a přitom výkonný

2 pracovní fáze motoru:

  • sání a komprese
  • expanze a výfuk

Výhodou dvoudobého spalovacího motoru je rychlá reakce na přidání plynu, neomezené rozpětí otáček díky absenci rozvodů, jednodušší konstrukce i nižší hmotnost. Naopak nevýhodou je nedokonalé spalování pohonné směsi. Souvisí s tím také vyšší spotřeba benzínu i oleje, vyšší hlučnost nebo rychlejší opotřebovávání součástek v motoru.

Benzínová nádrž vystačí na parádní jízdu
i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Benzínová nádrž vystačí na parádní jízdu

Ondřej Trynkl svému kolu namontoval jednoduchý dvoutaktní motor, a tím vzniklo unikátní motokolo. Jeho maximální rychlost je asi 25 km/h. Ondra však tvrdí, že motokolo dokáže vyvinout i vyšší rychlost. Pokud jeho motokolu dojde benzín, je výhodou, že nemusí kolo tlačit. Jednoduše šlápne do pedálů a jede dál jako na obyčejném šlapacím kole. 

Vlastnit takové motokolo je opravdu výhra, nebolí vás od šlapání nohy
Vlastnit takové motokolo je opravdu výhra, nebolí vás od šlapání nohy (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Ondra si hodně vyhrál s převody i řetězem
Ondra si hodně vyhrál s převody i řetězem (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Bylo by s podivem, kdyby si Ondra jako své budoucí povolání nezvolil právě automechanika. Jeho dalším počinem je totiž totální rekonstrukce a renovace známého lidového vozítka z NDR - Trabanta 601.

Zdroj informací: pořad Vychytávky Ládi Hrušky

Vyrobte si praktický věšák na kolo:

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.

Publikováno: 24. 12. 2021, Autor: Martina Pilzová (text), Prima DOMA MEDIA, s.r.o. (foto), Profil autora: Martina Pilzová