reklama

Vyrobte si motokáru z vyřazených dílů, s potřebným nářadím a materiálem to zvládnete

V pořadu DREAM TEAM – Mistři dílny měli soutěžící za úkol vyrobit motokáru. Zaujal vás tento nápad? Pak se do výroby závodního auta s elektrickým pohonem můžete pustit i vy sami ve své domácí dílně... tedy při předpokladu řádné vybavenosti, s čímž se u kutila obecně počítá. Návod na výrobu takového náročného, ale velmi zajímavého díla si ukážeme v následujícím postupu.

i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Motokáru si vyzkoušel i Vojta Kotek (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Na výrobu motokáry je třeba :

  • ocelové jekly čtvercového průřezu
  • plech
  • přední náprava s funkčním řízením a brzdami
  • zadní náprava s ozubeným kolem
  • foukaná kola s disky
  • jednofázový elektromotor se zpomalovací převodovkou a řetězem
  • měnič pro pohon elektromotoru přes autobaterii, elektroinstalace
  • ovladač brzd
  • dřevotříska pro kapotáž a dno pod sedačkou
  • dřevěné latě
  • mřížka z nerezu
  • laminátová sedačku, molitan, látkový potah
  • stará hliníková poklice pro výrobu volantu
  • spojovací materiál
  • nátěrové hmoty
  • úhlová bruska
  • svářečka
  • kotoučová pila
  • přímočará pila
  • vrtačka
  • tavná pistole s náplněmi
  • montážní nářadí
  • metr
  • štětce pro barvenou úpravu
Sen každého kutila - mít veškerý materiál ihned k dispozici
i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Sen každého kutila - mít veškerý materiál ihned k dispozici

U výrobku, jako je motokára, je vhodné si nejprve zrealizovat nákres, který by měl vizualizovat, jak si budete představovat celkovou podobu vašeho výrobku. Do dolního pravého rohu si zároveň napište seznam věcí, které budete potřebovat sehnat. Celá výroba pak bude jednodušší.

Nejdůležitější je vše si správně rozvrhnout a nakreslit, válečná porada Adama, Venduly, Lídy, Pavla, Montyho a Milady
i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Nejdůležitější je vše si správně rozvrhnout a nakreslit, válečná porada Adama, Venduly, Lídy, Pavla, Montyho a Milady

Pusťte se do výroby základu celé motokáry, jejího nosného rámu. Nařežte si pomocí flexy profily na požadovanou délku, nezapomeňte na rozměření příčných výztuh a fakt, že místo musí zbýt i pro vsazení elektromotoru s převodovkou. Všechny nařezané díly poté svařte dohromady. Jako podklad pro motor využijte plechovou desku, do které je vhodné ještě vyvrtat otvory pro případ nutnosti dopnutí řetězu. Pokud chcete mít rám opravdu skvěle dokončený, tipem je jeho odevzdání práškové lakovně a nastříkání do požadovaného odstínu.

Adam se pustil do výroby nosného základu
i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Adam se pustil do výroby nosného základu

Na rám si položte přední a zadní nápravu. Nápravy je vhodné upevnit ne svářením, ale pomocí šroubových spojů. Zároveň myslete na to, že se kola musí točit a neopomeňte polohu volantu a přeměření délky tyče podle umístění sedačky. Pak namontujte kola. Velmi zajímavý je volant za staré hliníkové poklice, kde otvory v něm vyřežte flexou a obtáhněte vhodným návlekem, například koženkovým.

Místo svařování je dobré některé části připevnit šrouby
i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Místo svařování je dobré některé části připevnit šrouby

Důležité je, aby motokára i brzdila. Pokud má přední náprava kotouče, pak lze použít brzdy z jízdního kola včetně ovládání a přítlačných segmentů.

Po dokončení základu se pusťte do upevnění pohonného ústrojí. Motor a převodovka budou pohánět zadní kola. Pokud chcete, aby dávkování výkonu bylo plynulé, mezi motor a spínač plynu je nutné vložit elektronickou jednotku. Pro pohon klasického elektromotoru autobaterií pak musíte sáhnout po měniči napětí. Tuto disciplínu je vhodné svěřit odborníkovi.

Svařovat se musí umět
i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Svařovat se musí umět

Následuje výroba sedačky a její ukotvení. Laminátová sedačka (vytažená z odpadu) svému účelu ještě velice dobře poslouží. Aby bylo ale sezení příjemné, vystřihněte ostrými nůžkami molitanové polštářky a ty nalepte pomocí tavné pistole k základu. Jako finální počin sedačku potáhněte koženkou nebo textilním povlakem. Sedačku připevněte pomocí dvojice latí na desku z dřevotřísky, kterou můžete natřít. Bude tak chráněná proti nepříznivým vlivům prostředí.

Do výroby sedačky se s vervou pustily Lída a Vendy
i (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Do výroby sedačky se s vervou pustily Lída a Vendy

Pusťte se do výroby kapotáže. Základ v podobě předního čela vyřízněte pomocí stojanové kotoučové pily, detaily pak dořežte přímočarkou. Čelo následně natřete barvou a po zaschnutí upevněte stylovou mřížku. Oblouk přední kapotáže pak vyrobte pomocí plechu. Pokud máte vhodnou menší tloušťku, plech ohnete bez nářadí. Upevnění k čelu proveďte šrouby nebo nýty.

Čelo natřete barvou ještě před připevněním, necháte zaschnout
Čelo natřete barvou ještě před připevněním, necháte zaschnout (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Přední kapotu připevníte šrouby nebo nýty
Přední kapotu připevníte šrouby nebo nýty (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Střední a zadní kapotáž vyrobte z dřevotřísky. Opět sáhněte po kotoučové pile, díky které si vytvoříte základní tvar, detaily dořežte přímočarou pilou. Obě bočnice a zadní část sešroubujte vruty do jednoho celku.

Posledním krokem je nátěr šasi barvou. Po zaschnutí je tak celá motokára hotová, zapojte elektroinstalaci a motokáru prvně vyzkoušejte. A je hotovo!

Zdroj informací: pořad DREAM TEAM – Mistři dílny

***Upozorňujeme, že výrobek zpracovávaný soutěžícími v rámci pořadu DREAM TEAM - Mistři dílny je amatérským soutěžním projektem. Pracovní postup soutěžních týmů pro vás může být inspirací, nejedná se však o návod na výrobu, neboť nejsme schopni garantovat správnost, vhodnost a bezpečnost zvolených materiálů, konstrukce ani celkovou bezpečnost či soulad výrobku s technickými nebo jinými normami. Dodržujte, prosím, vždy zásady bezpečnosti práce a v případě dotazů se vždy poraďte s kvalifikovaným odborníkem.

Publikováno: 3. 2. 2022, Autor: Radoslav Ptáček, Profil autora: Radoslav Ptáček