reklama

Jak připravit sekačku na novou sezónu

Sekačka nám pomůže udržet trávník kolem domu perfektně střižený. Vzhledem k tomu, že sezóna sečení trávy se velmi rychle blíží, je na čase provést na sekačce údržbu. Ta zajistí, že stroj bude až do podzimu spolehlivě sloužit. Při troše šikovnosti totiž není zapotřebí navštěvovat servis.

i (Zdroj: Jaromír Malich)
Pečlivě udržovaná sekačka spolehlivě slouží po celou sezónu (Zdroj: Jaromír Malich)

Údržba sekačky začíná především u jejího srdce, motoru. Elektrický motor nevyžaduje prakticky žádnou péči, zato však benzínový chce od svého majitele nový motorový olej, čistou vložku vzduchového filtru, očistu zapalovací svíčky a kvalitní palivo. Výměnu oleje v motoru proveďte jako první krok, do nádrže nalijte trochu paliva a motor nastartujte.

Po zhruba pěti minutách chodu, kdy můžete zároveň vyzkoušet funkčnost jednotlivých prvků sekačky, motor zastavte a prohřátý olej vylijte do předem připravené nádoby. Dnešní motory již většinou nemají vypouštěcí šroub, takže olej musíte z motoru dostat buď odsávačkou nebo tak, že při zavřeném přívodu paliva otočíte stroj na bok výfukovým tlumičem dolů a olej necháte vytéct. Ale pozor, stroj nikdy nenaklápějte na stranu vzduchového filtru.

Výměna oleje s využitím odsávačky
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Výměna oleje s využitím odsávačky

Množství oleje a jeho specifikace je uvedena v návodu k obsluze. Do vzduchového filtru se podívejte, zda jeho prostor a vložka není znečištěná, případně ji vyměňte za novou. Také demontujte zapalovací svíčku a zkontrolujte čistotu elektrod zapalovací svíčky. Silně zčernalá svíčka ukazuje na znečištěný vzduchový filtr, je to důkaz vyšší spotřeby paliva.

U paliva je důležité používat kvalitní benzín, nejlépe premiový, obsahující čisticí aditiva. A ještě je třeba používat stabilizátor, který brání zvětrávání. Po každém použití sekačky uzavřete přívod paliva a motor ponechejte v chodu tak dlouho, dokud nezhasne. Pro provoz s delšími odstávkami je vhodné využít speciální alkylátové palivo bez biosložky. Po přípravě motoru je na čase podívat se na stav ostatních částí stroje. První na řadě je nůž, který sejměte z unašeče. Přesvědčte se, zda ostří nože není tupé.

Pohled do vzduchového filtru, zde je vše v pořádku
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Pohled do vzduchového filtru, zde je vše v pořádku

Otupený nůž opatrně naostřete a pak vyvažte tak, že jej postavíte středovým otvorem na obrácený šroubovák a sledujete, na jakou stranu nůž táhne. Pokud je jedna strana nože těžší, ostří zde mírně přebruste a pak nasaďte na šroubovák znovu, dokud nestojí v rovině. Před nasazením nože zpět ještě prověřte střižné nálitky na unašeči a jejich nepoškozenost. Jednou za dvě sezóny (nebo dle návodu k obsluze) sejměte i kryt řemene pojezdu a zkontrolujte jeho stav, podívejte se i na vodicí prvky.

Jednoduchá kontrola vyváženosti nože
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Jednoduchá kontrola vyváženosti nože

Jako poslední krok sejměte zadní hnaná kola sekačky. Pod nimi se ukrývají pastorky zajištěné segerovkou. A právě prostor pod pastorky je nutné každoročně vymýt benzínem a namazat. Přítomnost nečistot signalizuje povrzávání volnoběžných kolíčků v nich. Pro namazání stačí trocha vazelíny.

Kontrola čistoty prostoru pod hnacími pastorky pojezdových kol
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Kontrola čistoty prostoru pod hnacími pastorky pojezdových kol

Pak vše namontujte zpět. Na závěr ještě zbavte sekačku prachu hadrem, na plasty je možné sáhnout po prostředcích se silikonovým olejem, lakované kovové povrchy otřete vlhkým a suchým hadrem. Sekačka je pak jako nová.

Zdroj informací: Sekacky-online.cz

Umíte sekat kosou?

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.

Publikováno: 11. 4. 2022, Autor: Jaromír Malich (text a foto), Profil autora: Jaromír Malich