reklama

Nachystejte si motorovku na sezónu. Vyplatí se vám to

Příprava motorové pily na sezónu vám zajistí, že stroj bude fungovat spolehlivě a minimalizujete riziko závad a zbytečného opotřebení motorovky. Povíme si něco o tom, jak pilu na sezónu nachystat, aby dobře sloužila.

i (Zdroj: Jaroslav Kropáč)
Příprava motorové pily na sezónu je něco, co byste neměli podcenit

Příprava motorové pily – čistota, půl úspěchu

Pokud jste tak neučinili už před zazimováním, musíte to udělat teď – příprava motorové pily na sezónu začíná její očistou. Zbavte stroj veškeré špíny a usazenin. Můžete k tomu použít technický benzin nebo speciální přípravek na rozpouštění smůly. Truhláři ho používají například na čištění kotoučů pil.

Nečistoty odstraňte jak z povrchu těla pily, tak i z vnitřního prostoru – tedy pod krytem lišty a u motoru se svíčkou. Tam je horší přístup, doporučujeme proto použít na vyfoukání kompresor. Nezapomeňte na ochranné brýle.

Také startovací mechanismus udržujte v čistotě
i (Zdroj: Jaroslav Kropáč)
Také startovací mechanismus udržujte v čistotě

Kontrola svíčky – dobrý zážeh

Důležitou věcí při přípravě motorové pily na sezónu je kontrola zapalovací svíčky. Svíčku vyšroubujte a očistěte ji ocelovým kartáčem. Pak už ji jen stačí utřít hadříkem. Je-li svíčka hodně opotřebovaná (například uštípnuté kousky izolátoru), vyměňte ji. Svíčka stojí pár korun a není důvod na ní šetřit. Pokud si budete kupovat svíčku novou, musíte zvolit správný typ. Buď si do obchodu vezměte starou svíčku a kupte si stejnou, nebo si její označení zkontrolujte v návodu od motorové pily.

Správný filtr dýchá

Pod krytem motoru můžete kromě zapalovací svíčky nalézt také filtr vzduchu. I ten musí být čistý, aby motor správně fungoval. Záleží na konstrukci filtru – někdy ho stačí profouknout stlačeným vzduchem, jiné filtry je lepší opláchnout v mýdlové vodě a nechat je řádně uschnout. Konkrétní postup čištění filtru by měl být uveden v návodu od pily. Jinak se čistí molitanový filtr (stačí ho propláchnout vodou a usušit) nebo papírový či nylonový filtr (nečistoty vyklepe nebo očistěte jemným kartáčkem).

Zkontrolujte také palivový filtr motorovky – najdete ho v nádržce na benzin. Obvykle stačí pohledem prověřit, zda není zanesený nečistotami.

Na špatně dostupná místa můžete použít kartáček nebo stlačený vzduch
i (Zdroj: Jaroslav Kropáč)
Na špatně dostupná místa můžete použít kartáček nebo stlačený vzduch

Kontrola lišty a řetězu

Příprava motorové pily pokračuje kontrolou hnacího systému a řetězu pily. Pohledem zkontrolujeme, zda je vyústění olejového čerpadla (pod krytem, kterým se lišta upíná k tělu pily) čisté a není například zanesené pilinami. Jemným šroubovákem pročistíme vodicí drážku v liště pily. Pokud je lišta příliš opotřebovaná, vyměníme ji za novou (případně otočíme).

Na řetězu pily následně zkontrolujeme jeho ostří. Všímáme si také opotřebení – zda nejsou některé zuby vylámané, a jestli se ostří pily nachází v povolené toleranci – tím máme na mysli jeho délku, která je na zubu řetězu vyznačena ryskou.

Starý benzin musí pryč

Velkým prohřeškem je, pokud přes zimu necháte v motorovce starý benzin s olejem. Když už jste ho nespotřebovali před koncem sezóny, ať vás ani nenapadne takovou směs použít teď. Vylijte ji do nebezpečného odpadu. Benzin totiž během pár měsíců degraduje (olej tuhle změnu ještě urychlí) a motoru by takto poškozená směs určitě neprospěla.

Tělo pily zbavte zbytků smůly
i (Zdroj: Jaroslav Kropáč)
Tělo pily zbavte zbytků smůly

Pokud jde o olej na mazání řetězu – některé oleje při delším skladování a oxidaci mohou způsobit problémy s čerpadlem motorovky. Zkrátka také olej byste při začátku nové sezóny měli použít čerstvý.

Zdroj informací: autor článku 

Publikováno: 3. 3. 2024, Autor: Jaroslav Kropáč (text a foto), Profil autora: Jaroslav Kropáč