reklama

Motorové kolečko Motúčko - poslušný a výkonný pomocník

Motorové kolečko už hodně lidí zná nebo o něm slyšelo. Ne každý si ho ale měl možnost vyzkoušet a osahat naživo. Já jsem kolem něj kroužil na výstavách několik let. Viděl jsem pár recenzí a nějaké videoukázky. Líbil se mi jeho název. Jaké ale je doopravdy? Nyní, po roční aktivní zkušenosti se s vámi můžu podělit o svoji reálnou zkušenost.

Motorové kolečko Motúčko - poslušný a výkonný pomocník

Kolečko je základ

Kolečko je základ
Kolečko je základ
Kolečko je základ
Kolečko je základ

Bez kolečka to prostě nejde. Jak jednou máte velkou zahradu, opravujete starší dům, nebo stavíte nový, kolečko je váš největší asistent. Na většinu stavebních materiálu a sypkých hmot, písek, štěrk, kamení ale i cihly. V podstatě na vše, co je potřeba převézt a nějak se dá na kolečku přidržet. Tak takového klasického kolečka jsem si užil dosyta a rozhodl jsem se pro změnu.

Proč Motúčko

Proč Motúčko
Proč Motúčko
Proč Motúčko
Proč Motúčko

Co mě na Motúčku zaujalo poprvé, byl samozřejmě pohon. Bzučí to a jede to, do kopce i z kopce. Užitečný pomocník, kterého není třeba tlačit. Hodně uveze a tlačí se vlastně sám. To samo o sobě uspoří spoustu času a energie obsluhy kolečka. Ale pořád to pro mne nebylo ono. Až přídavná kolečka Triglav byla pro mne ten bod zlomu, že jsem po kolečku zatoužil. Vyzkoušet je spolu s Motúčkem, otestovat, popřípadě pořídit si ho. Tím se motorové kolečko Motúčko stalo tím nejlepším parťákem pro moje bolavá záda.

Triglav aneb O kolečka víc

Triglav aneb O kolečka víc
Triglav aneb O kolečka víc
Triglav aneb O kolečka víc
Triglav aneb O kolečka víc
Triglav aneb O kolečka víc
Triglav aneb O kolečka víc
Triglav aneb O kolečka víc
Triglav aneb O kolečka víc

Je jasné, že jsem přemýšlel i o tom, jak si k obyčejnému stavebnímu kolečku pořídit podpůrná kolečka sám, nešikovný nejsem, ale když jsem si spočítal cenu materiálu, kvalitní malá nafukovací kolečka, materiál a konstrukci, která vydrží zatížení a to celé napasovat na obyčejné kolečko, které na to není konstrukčně připraveno, přestalo mi to dávat smysl. Když jsem pak viděl kvalitu a zpracování koleček Triglav, která jsou spřažená, zatáčí synchronně i při plném zatížení a pomocí pružin se vrací do roviny, myšlenku na kolečka bastlená na koleně jsem zavrhl.

Měl jsem možnost vidět i jiné varianty tříkolového i čtyřkolového kolečka, ale nebylo to ono, ať už výškou nebo konstrukcí nebo možnou ovladatelností na stavbě.

Samodomo? Raději ne..

To samé bylo i s myšlenkou, zda bych byl schopen sám stavební kolečko motorizovat. Motor bych nakonec po pokusech a omylech asi taky připojil. Takových pokusů je na internetu dost. Žádný mi ale nepřišel tak užitečný a domyšlený jako Motúčko. Všude ze všeho trčely motory z pil a křoviňáků a vlastně překážely a byly hlasité. A dalo se o ně spálit. Montáže aku sad na jízdní kolo také nevypadaly jako nejlepší nápad. Koukal jsem se i po jiných variantách. Na trhu jsou i čtyřkolová kolečka a jedno jsem i vyzkoušel, ale s obratností na staveništi nebo v terénu se to opravdu moc nekamarádilo.

Systém jménem Motúčko

Motúčko ale není jenom kolečko s motorem, je to především systém a ten vychází z jednoduché filozofie. Motorová jednotka s možnými variantami rámů, nástavců a doplňků. Vše jednoduché a snadno smontovatelné. Chytré komponety, které mají pomoci s konkrétní činností. Z toho systému si každý může poskládat a vybrat přesně co potřebuje. Je to vlastně taková stavebnice. Někdo potřebuje stavební kolečko s motorem, jiný převážet přepravky se zeleninou nebo balíky sena, další vozit dřevo do dřevníku. To vše je možné si namodelovat a nechat sestavit nebo vybrat z nabídky komponetů .Je to jako při výrobě auta. Motúčko je možné si namodelovat přesně podle sebe a toho co potřebujeme.

Vidle Herkules

Vidle Herkules
Vidle Herkules
Vidle Herkules
Vidle Herkules
Vidle Herkules
Vidle Herkules
Vidle Herkules
Vidle Herkules

Na výběr při skládání si modelu na míru přesně pro nás máme z několika výkonových a cenových řad, Klasik, Soft a Power. Na výběr je i několik druhů a velikostí korbiček, a to jak pozinkových o objemu 100 litrů, tak i plastových s objemem do 200 litrů. V nabídce je i korba Jumbo o objemu 500 litrů .Ty jsou ideální pro lehký materiál o velkém objemu, jakým je například tráva seno nebo sláma. Jsou ideální pro stáje a chov zvířat. Stejně tak ale i do zahradnictví pro převoz substrátu nebo zeminy.

Na výběr máme i z celé řady příslušenství, jako jsou radlice, pluh, zahradní hrábě nebo válec. Možné je Motúčko doplnit i vertikutačním nástavcem, navijákem nebo vidlemi Herkules.

Měl jsem možnost si vyzkoušet přední přídavné vidle Herkules, jeden z mnoha doplňků motúčka. Je možné s nimi převézt větší kámen, kládu nebo špalek. Díky mechanismu vidlí je možné jejich sklopení při nabírání materiálu nebo předmětu. Ten vidlemi podebereme nebo na vidle navalíme či nakutálíme. Při narovnání přední části a naklopení Motúčka se zacvakne mechanismus vidlí v přepravní poloze a je naloženo. Na vidlích převezeme i opravdu těžká a rozměrná břemena, která bychom i obtížně uchopovali a nakládali do korby. Při použití vidlí je někdy vhodné Motúčko zatížit, aby vyrovnalo váhu na předním kole a vložit do korby písek nebo pár pytlů cementu. Pro připevnění vidlí slouží univerzální nosič příslušenství. Na něj je možné připevnit i další užitečné nástavce.

Spolehlivý pracant

Spolehlivý pracant
Spolehlivý pracant
Spolehlivý pracant
Spolehlivý pracant
Spolehlivý pracant
Spolehlivý pracant
Spolehlivý pracant
Spolehlivý pracant

Výhodou celé konstrukce Motúčka je i chytré přemýšlení. Prostě v jednoduchosti je síla. Snoubí se v něm reálná zkušenost ze stavby a její přetvoření v konečný produkt. Není zde žádné odtržení výrobku od reality kvůli líbivému designu a podobně. To je patrné například v podstatném detailu, že i s přídavnými kolečky se Motúčko pohodlně vejde do branky o šířce 80 cm. Nebo například v tom, že ovládací páčka na rukojeti je tak velká a robustní, že je možné ji pohodlně ovládat i v pracovních nebo teplých rukavicích. S nadsázkou se dá říct, že Motúčko oprašuje řemeslnou výrobní poctivost u nás dříve běžnou. Veškeré díly jsou zpracovány a vymyšleny tak aby vydržely a fungovaly. Na Motúčku není místo na nějaké „kurvítko“, které se za rok rozbije a donutí nás utrácet peníze v servisu. K tomu je pro mne velkou přidanou hodnotou i ta skutečnost, že je vymyšleno a vyráběno v Česku.

Spolehlivý pracant
Spolehlivý pracant
Spolehlivý pracant
Spolehlivý pracant

Kolik vydrží nabité

Motúčko nabíjím, když je vybité, to je jasné, ale zatím mi to vždy vychází tak, že celý den dělám nebo ho půjčím a přes nmoc ho dám na nabíječku. Ráno odpojím a pracuje se vesele dál. Vydrží tedy celý pracovní den na stavbě nebo na zahradě. To je pro mne nejdůležitější. Mám dlouhou zahradu do dvou teras a kopečků. Léta jsem otravoval kamarády se čtyřkolkou nebo traktůrkem, aby mi něco na zahradu odvezli. Nyní už nemusím, s Motúčkem jsem v mnohém soběstačný. Odvezl jsem s ním mnoho materiálu. Několik tun hlíny, kačírku i písku, pár kontejnerů suti a kamenů. Stejně tak mí dva kamarádi, které jsem do testu zapojil. Motúčko je silné a vlastně je mu úplně jedno, co veze. Když se to do něj objemově vejde a respektujeme pro náklad doporučenou hmotnost, je vše v pořádku.

Aby neujelo

Aby neujelo
Aby neujelo
Aby neujelo
Aby neujelo

Při nakládaní na nerovné ploše, je možné si Motúčko s přídavnými kolečky zabrzdit. Je to podobné, jako u kočárku. Mezi podpěrnými kolečky je páčka, kterou ovládáme nohou. Ta zasune táhlo do plastových paprsků v disku koleček. Po naložení stačí ťuknout špičkou boty páčku do strany, překonat lehký odpor pružinky na táhlu a jede se.

Nabíjení

Nabíjení
Nabíjení
Nabíjení
Nabíjení

Aby nám akumulátor, který je spolu s motorem srdcem celého motorového pomocníka, dlouho sloužil, musíme se k němu vhodně chovat. Nenechat ho dlouhodobě vybitý a v zimním období vhodně chránit a udržovat. Ideálně mimo práci v temperovaném a suchém prostředí. A samozřejmě postupovat při nabíjení a starání se o akumulátor podle pokynů výrobce. Motúčko je vybaveno bezpečnostní nožovou pojistkou. Po jejím vytažení je akumulátor odpojen. Slouží například i jako prevence proti neopatrné manipulaci s Motúčkem zvídavými dětmi.

Levné nebo drahé

Hodně lidí se mne ptalo, kolik Motúčko stojí, je to samozřejmě podle konkrétního modelu a vybavení. Někomu to přišlo hodně, někomu akorát. Z pohledu toho, že lidi a řemeslníci, nebo kdokoliv, kdo by se chopil kolečka a něco kopal a vozil vlastně není v dosahu, nebo je nesehnatelný či má neúměrné finanční nároky, je podle mne velmi levné. Udělá a pomůže s takovým objemem práce a odveze tolik nákladu, že si na sebe rychle vydělá. Motúčku je skoro jedno co veze a jak daleko to na stavbě nebo zahradě do cíle má. Je ideální na vození stavebních materiálů, ať už pevných nebo sypkých. Nevadí mu mírný ani velký svah. Jeho nosnost je až 150 kilogramů, to je šest pytlů cementu. Když si je hodím na kolečko a budu s nimi muset popojet několik desítek metrů nebo do kopce, moc dlouho mě to bavit nebude. S Motúčkem se moc neunavím a zbyde mi síla na další práci, nevyplýtvám ji při vození materiálu.

Kostra Motučka je robustní pevný svařenec. Ani při plném ztížení se nekroutí a dobře drží. V jeho rámu je podvěšen akumulátor. Ten se při nabíjení nevyndavá. Motor je v předním kole

Výsledek testu

Jak jsem psal na začátku, kolečko mám k dispozici rok. Firma Bravo Isolit, která je výrobcem, chtěla výsledek testu dříve, ale život byl rychlejší. O to více a důkladněji jsem si ho mohl vyzkoušet a půjčit ho pár lidem na práci a poslechnout si jejich názor. Všichni byli spokojeni. Motúčko jim, stejně jako mně, bez odmlouvání pomohlo a ulehčilo práci..

Výsledek testu
Výsledek testu
Výsledek testu
Výsledek testu
Výsledek testu
Výsledek testu
Výsledek testu
Výsledek testu

Dříve to bylo:“Ahoj, jak se daří tvému vozíku za auto, víš, já bych si potřeboval odvézt…“To je nyní občas doplněno o „Ahoj, máš volný a nabitý Motúčko?“ Do mých testů mi nikdo nemluví a nenechám se nikým ovlivňovat. V tomto případě mi ale nezbývá, než smeknout. Motorové kolečko Motúčko je spolehlivý a odolný dříč. A i když povaha některých řemeslníků je vše zničit, přetížit a nestarat se, Motúčko vydrží opravdu hodně, když se k němu budeme chovat jen trochu slušně. To znamená občas ho očistíme a budeme se starat o jeho nabití, udělá neskutečně moc práce. Jestli je pro vás jednorázově drahé, a máte dobré rodinné nebo sousedské vztahy, kupte si ho s někým napůl. Já na něj nedám dopustit. A video z testu zde.

Tip na změnu

To co bych já uvítal, je změna konce rukojeti s „plynem“. Malý lem mě při delším používání třel do ruky. Možná by stačilo dát mírnější lem nebo kulovité zakončení, jako na druhém madlu. Co se týká nabíječky, funguje spolehlivě, kdyby mi ale napověděla, v jaké fázi nabití se nachází, nevadilo by to. Takhle svítí jen zelená nebo červená.

Publikováno: 18. 5. 2019, Autor: Pavel Kutil Zeman, HobbyPRstudio (text a foto), Profil autora: Redakce